با وجود این که خیلی از ما ماسک زدن را ترک نمی کنیم و سعی می کنیم که موارد و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم در خیلی از موارد به کرونا دچار می شویم. خیلی از اطرافیان ما نیز ممکن است به کرونا دچار شده باشند. چقدر خوب است که با نشانه های این ویروس آشنا باشیم. در این صورت با مشاهده نشانه هایی که ما را مشکوک می کند می توانیم به پزشک مراجعه کنیم یا تست بدهیم. خوشبختانه خیلی از شرکت های پزشکی نیز تست هایی ساخته اند که به راحتی می توان با استفاده از آن ها در منزل تست کرونا گرفت. این تست ها به سرعت جواب می دهند و می گویند که ما به کرونا دچار هستیم یا خیر. اگر جواب مثبت بود باید در خانه بمانیم و از خودمان مراقبت کنیم. در این مطلب نکاتی را خواهیم گفت که در هنگام مراقبت در خانه به کمک ما می آید. رعایت این نکات به بهبودی و افزایش سرعت درمان شما یا هر کدام از اطرافیانتان که کرونا گرفته است کمک می کند.

 

از خانه خارج نشوید

اولین اقدام این است که در خانه بمانید. حتی اگر شغل شما به گونه ای است که اگر یک روز سرکار نروید درآمدی ندارید نباید کار کنید. در خانه بمانید. سلامتی از همه چیز مهم تر است. اولین کاری که باید بکنید این است که ارتباطات خارجی خود را با هر کسی قطع کنید. مدتی در خانه بمانید و حتی خرید مایحتاج خود را به صورت غیر حضوری انجام دهید. اگر نمی توانید به صورت آنلاین خرید کنید از یکی از آشنایان بخواهید که برای شما موارد و چیزهایی را که می خواهید بخرد و درب منزل به شما تحویل دهد. نباید با وجودی که می دانید کرونا دارید به مراکز خرید بروید. چرا که این امکان وجود دارد که افرادی دیگر را درگیر کنید.

 

در یک اتاق بمانید

اگر این امکان وجود دارد که در یک اتاق بمانید حتما این کار را بکنید. در یک اتاق در بسته بمانید و تنها برای کارهای ضروری مثل رفتن به سرویس بهداشتی از اتاق خارج شوید. بهتر است تحمل کنید و تا جای ممکن از اتاق خارج نشوید تا این دوران زودتر تمام شود و بتوانید کرونا را شکست دهید.

 

از ظروف مجزا برای غذا خوردن استفاده کنید

فرد مبتلا باید قاشق و چنگال و لیوان و بشقاب مجزا داشته باشد. به خصوص قاشق و چنگال که وارد دهان می شوند در صورتی که مشترک استفاده شوند و به خوبی شسته نشوند می توانند برای دیگران خطرناک باشند. حتما و حتما ظروف غذاخوری مجزا برای مبتلا در نظر گرفته شود. همچنین در شست و شوی آن ها نهایت دقت انجام گیرد.

 

در استفاده از سرویس بهداشتی دقت کنید

بهتر است فرد مبتلا از یک سرویس بهداشتی جدا برای خودش استفاده کند. اما خیلی از خانه ها تنها یک سرویس بهداشتی دارند. بنابراین امکان تفکیک سرویس بهداشتی وجود ندارد. در این صورت پس از این که فرد مبتلا از سرویس بهداشتی استفاده کرد تا پانزده دقیقه بعد فرد دیگری نباید از آن استفاده کند. همچنین تمامی شیرآلات باید ضدعفونی شوند. می توانید از وایتکس یا ضدعفونی کننده مخصوص سرویس بهداشتی نیز استفاده کنید. کمی ضدعفونی کننده در آفتابه بریزید و قبل از خروج از سرویس بهداشتی سنگ دستشویی را ضدعفونی کنید. این مورد هم در مورد سرویس فرنگی و هم در مورد ایرانی وجود دارد. از تهویه نیز استفاده کنید تا هوا جریان داشته باشد.

 

حمام نیز جدا شود

بهتر است زمان استحمام به حداقل برسد و در صورت امکان از حمام دیگری استفاده شود. در مورد حمام این مورد وجود دارد که پس از استفاده مبتلا، دیگران تا مدتی بعد به حمام نروند. با روشن کردن تهویه نیز گردش هوا ایجاد شود.

 

در مواقع خروج از اتاق از ماسک پزشکی استفاده شود

استفاده از ماسکهای ملت بلون دار پزشکی برای اطرافیان و خود مبتلا برای زمان هایی که لازم است از اتاق خارج شود مهم است. ترجیحا از ماسکهایی استفاده شود که چند لایه ملت بلون دارند. این لایه به عنوان توری در ماسک عمل می کند و کرونا نمی تواند از آن خارج شود و یا وارد شود. در ماسک سه بعدی این لایه خیلی بیشتر از ساده تر هاست.

 

ورزش سنگین انجام نشود

بهتر است در این مدت از ورزش های سنگین و زیاد بپرهیزید. انجام نرمش های ساده مشکلی ندارد. البته آن هم به شرطی که باعث خستگی و از دست رفتن قوای بدن نشود. سعی کنید بدن خود را خسته نکنید تا بتوانید بر کرونا غلبه کنید.

 

به خوبی استراحت کنید

بهتر است سعی کنید این مدت را به استراحت اختصاص دهید. انجام فعالیت های کاری که ذهنتان را درگیر می کند را فراموش کنید. اجازه دهید ذهن شما آزاد باشد تا بتوانید خوب بخوابید و استراحت کنید. هرچه بهتر استراحت کنید زودتر خوب می شوید.

 

صحبت را محدود کنید

حرف زدن طولانی مدت باعث می شود که بدن شما خسته شود و در برخی موارد نفس کم بیاورید. با تلفن نیز کمتر حرف بزنید. از اطرافیان بخواهید هر کسی که زنگ می زند را از احوال شما باخبر کنند. در صورتی که تلفنی با کسی در ارتباط بودید نیز حرف های نگران کننده نزنید تا آشنایان بیش از حد نگران و آشفته شوند.

 

میوه بخورید

در این مدت تا می توانید میوه بخورید. میوه های فصل بخورید. البته به خوبی آنها را ضدعفونی کنید. ترجیحا بیشتر از میوه هایی با طبیعت گرم استفاده کنید. استفاده از هندوانه و میوه های با طبع سرد را محدود کنید. ویتامین سی بخورید. میوه ها بهترین منبع ویتامین سی هستند.

 

غذای سالم بخورید

اصلا به سراغ فست فود و سرخ کردنی ها نروید. سوپ و غذاهای مقوی پروتئین دار بخورید. غذاهای کبابی مثل جوجه کباب نیز بدن شما را قوی تر می کنند.

 

بیش از حد اخبار نبینید

تلوزیون این روزها پر شده است از اخبار های منفی و آمارهای مبتلایان. دیدن این موارد در این مدت هیچ کمکی به شما نمی کند. ذهنتان را آزاد کنید. نداشتن استرس مهم ترین چیزی است که به شما کمک می کند زودتر بهبود پیدا کنید.

 

سرگرمی های شاد برای خود ایجاد کنید

همه ما گاها می خواهیم کتابی بخوانیم، کاری هنری انجام دهیم و... اما هیچ وقت فرصت آن پیش نمی آید. در این مدت این فرصت را استفاده کنید و با انجام سرگرمی های شاد و کارهایی که دوست دارید زمان را به خوبی بگذرانید.