برند اورال بی را همه ما می شناسیم. برندی که ما را به یاد محصولاتی مثل مسواک و خمیردندان و... می اندازد. بله این برند سال هاست که در این زمینه فعالیت می کند. محصولاتش هم بیشتر در زمینه دهان و دندان هستند. انواع مسواکهای ساده و برقی، نخ های دندان و محصولات دیگری مثل خمیردندان به صورت بسیار تخصصی تولید می شوند. این برند هدفش را تولید محصولاتی مراقبتی و درمانی گذاشته است. واقعا هم خوب کار کرده است و محصولاتی بی مانند را وارد بازار کرده است. هنوز هم با وجود این که محصولات بهداشتی بسیار گسترده شده اند و برندهای دیگری هم وارد بازار شده است باز هم نام اورال بی چون ستاره می درخشد. کسی نمی تواند با این برند به راحتی رقابت نماید. نمی توان هم از حق گذشت. چرا که این شرکت آلمانی خیلی سال است که در این زمینه کار می کند. هنوز مانده است تا شرکت های نوپا بتوانند این میزان تجربه را کسب کنند و بتوانند محصولاتشان را با این دقت وارد بازار کنند.

 

اما مشکلات تحریم این روزها باعث شده است که محصولات این برند در بازار تقریبا نایاب شوند. از طرفی هم خیلی ها از این فرصت استفاده کرده اند. محصولات تقلبی زیادی با نام اورال بی در بازار وجود دارد که به هیچ عنوان کیفیت اصلی را ندارند. البته هنوز هم محصولات این شرکت در بازار هست. اما تعداد اصلی آن ها بسیار محدودد است و به سختی می توان آن ها را یافت کرد. این موضوع در مورد خمیر دندان اورال بی بیشتر است. چرا که خمیردندانهای این شرکت از پرفروش ترین محصولاتش هستند و خیلی از دندان پزشکان آن ها را به عنوان محصولاتی کمک درمانی به بیمارانشان معرفی می کنند. اما گاها پیدا کردن نوع اصلی این محصولات برای مردم سخت شده است.

 

نمی توان گفت به غیر از این برند در مورد خمیرهای دندان برند خوب دیگری وجود ندارد. این طور نیست. اما برخی از خمیرهای دندانی این شرکت ویژگی هایی دارند که کمتر می شود نمونه اش و یا مشابهش را در برندی دیگر پیدا کرد. به همین خاطر گاها دندان پزشکان مجبورند خودشان برخی از این محصولات را داشته باشند تا اگر نیاز شد به بیمارانشان بدهند. چرا که خود می دانند چقدر پیدا کردن محصولات این برند آن هم از نوع اصلی اش سخت شده است.

 

امیدواریم به زودی واردات این کالا در ایران راحت تر اتفاق بیفتد. امیدواریم که محصولات ایرانی از نظر کیفی به درجه ای برسند که به خاطر نبود کالایی خارجی تا این حد نگران نباشیم. تا امروز نیز پیشرفت زیادی در خیلی از کالاهای پزشکی و درمانی داشته ایم. و به شدت امیدوار هستیم که این میزان از پیشرفت باز هم ادامه دار باشد. شاید هم به حدی برسیم که کالاهایمان را به کل دنیا صادر کنیم و از نبود یک کالای به خصوص نگران نباشیم. آن هم کالاهایی که به طور مستقیم با سلامت ما در ارتباط هستند و باید همیشه در دسترس باشند.

 

بی شک ما نیز می توانیم کالاهایی حتی بهتر از اورال بی تولید کنیم. اما باید رنج بسیار کشید. به قول شاعر گران قدرمان سعدی نابرده رنج گنج میسر نمی شود. ما نیز باید رنج سال ها تلاش خیلی از شرکت ها را ببریم تا بتوانیم از نظر کیفیت و شهرت با آن ها رقابت کنیم. اما می شود گفت در همین دوره تحریم بسیار سریع پیش رفتیم و نشان دادیم که می توانیم چه قدر قدرتمند باشیم. همیشه از سختی ها یاد گرفتیم که روی پای خودمان بایستیم. همان طور که در دوره کرونا نشان دادیم می توانیم خودمان ماسکها و محصولات پزشکی را تولید کنیم و محتاج خارجی ها نباشیم. در زمینه محصولات مراقبتی و بهداشتی نیز می توانیم خیلی موفق تر باشیم. چرا که تجربه ای هم در این زمینه داریم.