این اواخر از خیلی ها می شنویم که یکی از اطرافیانش که اتفاقا خیلی هم محتاط و مراقب بوده است به کوید نوزده دچار شده است. این ممکن است باعث تعجب شما شده باشد. چه می شود که چنین اتفاقی می افتد. چه چیزی باعث شده که این افراد با وجودی که تلاش کرده اند همه پروتکل ها را رعایت کنند باز هم کرونا گرفته اند.

شیوه های انتقال کرونا بارها و بارها از طریق تلوزیون و همه رسانه ها اعلام شده است. دیگر همه می دانیم که این ویروس از طریق نفس کشیدن و تماس با سطوح آلوده می تواند ما را مبتلا کند. اما با همه این اطلاعات و همه این هشدارها باز هم کرونا ادامه دارد و افراد زیادی هر روز درگیر می شوند.

 

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که باعث شده در این مدت بیفتد این است که انگار به خطر عادت کرده ایم. آمارهای کرونا دیگر ما را نمی ترساند. روزهای اولی که کرونا تازه شیوع کرده بود را به یاد بیاورید. همه از شنیدن نام کرونا وحشت داشتند. حتی مرگ پنج یا شش نفر به خاطر ابتلا به کرونا رعب و وحشت ایجاد می کرد. همه از ترس کرونا رفت و آمدهای خانگی را تعطیل کرده بودند. ترس از ویروس و وضعیت غیر عادی که ایجاد شده بود باعث این می شد که همه ماسک بزنند و با دقت هر چه تمام تر موارد بهداشتی مهم را رعایت کنند. رعایت فاصله در نانوایی ها و خیلی جاهای دیگر انجام شده بود. البته که هنوز هم افرادی هستند که همه چیز را مانند اول با دقت رعایت می کنند. اما کسانی هم کم نیستند که به خاطر عادی شدن این دوران کرونا و از بین رفتن ترس پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی را یکی در میان رعایت می کنند. همین هم باعث می شود کرونا بگیرند.

 

مورد بعدی این است که همه فکر می کنند کرونا را خفیف می گیرند. اما حقیقت این است که پاسخ سیستم ایمنی بدون هر کسی متفاوت است و همه نمی توانند در برابر کرونا تاب بیاورند. بی خطر دانستن ویروس و مطمئن بودن به این که می توانند مانند سرماخوردگی و خیلی بیماری های فصلی دیگر آن را درمان کنند باعث شده خیلی ها ماسک زدن و شیوه نامه های دیگر را به دقت اجرا نکنند و به راحتی درگیر شوند. وقتی با خیلی از کسانی که کرونا گرفته اند صحبت می شود می گویند که هرگز فکرش را نمی کردند که کرونا بگیرند.

 

ماسکهای رنگارنگی که به بازار آمد است باعث شده که برخی افراد اصلا از یاد ببرند که اصلا هدف اصلی از ماسک زدن چه بوده است. ماسک نباید به خاطر قشنگی خریده شود. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی حتما و حتما ماسکی که در این روزها استفاده می شود باید ملت بلون داشته باشد. یک لایه یا بیشتر از ملت بلون می تواند خطر ابتلا را بکاهد. ماسکهای ساده کشدار و بنددار پزشکی و ماسک سه بعدی گزینه های خوبی هستند که می توان از آنها استفاده کرد.

 

ما ایرانی ها عادت داریم که در کنار هم باشیم و اوقات خوبی را با هم سپری کنیم. این که باید از هم دور باشیم و نمی توانیم جشن و میهمانی هایی بگیریم برای خیلی ها بسیار سخت و آزار دهنده است. برخی افراد هنوز هم مثل دوران قبل از کرونا میهمانی ها و دورهمی هایشان را برپا می کنند. جالب است که خود این افراد و خانواده شان هم بارها کرونا گرفته اند. در خیلی از این میهمانی ها حتی خانودگی و با تعداد کم افراد زیادی درگیر شده اند. تعداد افرادی که کرونا را از یکی از نزدیکانشان و در میهمانی گرفته اند بسیار است. متاسفانه پنجاه درصد از مبتلایان به همین شیوه و در یک دورهمی به کرونا دچار شده اند.

از طرفی برای برخی از ما سخت است که وقتی کسی به ما تلفن می زند و می گوید که می خواهد به منزل ما بیاید و ما را ببیند به او نه بگوییم. شرایط واقعا سخت است و رودرواسی ها باید کنار گذاشته شود. با لحنی دوستانه و نرم می توانیم به این افراد بگوییم که به خاطر کرونا و خطرات کرونا نمی توانیم میزبان او باشیم. بهتر است تعارفات کنار گذاشته شود. ویروس کرونا با هیچ کس شوخی ندارد. بسیاری از جشن های تولد و عروسی به خاطر ابتلای یک نفر به کرونا به عزا تبدیل شده است.

 

برخی هم فکر می کنند در محل کارشان می توانند آزادانه و بدون ماسک رفت و آمد کنند. محل کار می تواند باعث ابتلای شما شود. پس باید بسیار مراقب باشید. محل کار یک محیط سربسته است و حتی اگر پنجره را هم باز بگذارید خطر ابتلا به طور کامل از بین نمی رود. پس بهتر است با دقت هر چه تمام تر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید.

 

رفتن به سفر هم بدترین و خطرناک ترین تصمیم است و باعث ابتلا و مرگ شمار زیادی شده است. بهتر است سفر را به پس از دوره کرونا و از بین رفتن و یا کاهش خطر آن موکول کنید. این روزها اصلا زمان خوبی برای تفریح و گردش نیست. بدون تحمل و بدون رعایت موارد گفته شده این روزها همین جور ادامه خواهد داشت. باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی زنجیره اتصال را کمتر کنیم. در غیر این صورت باز هم جهش های تازه تری از کرونا به میدان می آیند که معلوم نیست این بار چه قدر قوی باشند.

 

بارها گفته شده است که برای خرید به صورت دسته جمعی به فروشگاه نروید. تنها یکی از اعضای خانواده می تواند برای خرید و تهیه آنچه نیاز است برود. همچنین بهتر است در صورت امکان و تا جایی که می شود از فروشگاه های اینترنتی برای خرید مایحتاج روزانه استفاده کرد.

 

عدم توجه به بچه ها هم باعث شده اتفاقات بدی در این مدت بیفتند. متاسفانه شاهد پرپر شدن بچه های زیادی بوده ایم. بچه ها حتما باید ماسک داشته باشند. همچنین بهتر است بچه ها را بیرون نبریم. بازیگوشی آنها می تواند باعث ابتلایشان شود. بهتر است بدون آنها و یا با مراقبت بسیار زیاد بیرون برویم. بچه ها در صورتی که به کرونا دچار شوند نمی توانند مانند بزرگسالان بسیاری از مراقبت ها را انجام دهند. مشخص نیست برای آنها چه اتفاقی بیفتد. پس باید خیلی مراقبشان باشیم.