ویروس کوید نوزده یا کرونا یکی از سری ویروس های تنفسی است. این ویروس اگر از یک فرد مبتلا از طریق نفس کشیدن وارد جریان تنفسی ما شود به راحتی می تواند ما را هم بیمار کند. کوید نوزده از راه های مختلفی می تواند باعث بیماری شود. سطوح آلوده از دیگر موارد انتقال هستند. اما اصلی ترین راه ابتلا همان جریان تنفسی است. استفاده از ماسک باعث می شود که این ویروس فیلتر شود و هوای بدون ویروس از جریان تنفسی خارج شود. ماسکهای پزشکی یکی از کالاهایی هستند که در شرایط کرونایی به ما کمک می کنند تا سلامت بمانیم. اما آیا هر ماسکی می تواند کرونا ویروس را آن هم با این جهش هایی که پیدا کرده است فیلتر کند یا خیر. آیا میزان اثربخشی ماسکها به یک اندازه است یا خیر. در این مطلب در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد. با معرفی ساختارهای ماسک های تنفسی پزشکی راحت تر پاسخ این سوال را درمی یابیم.

 

ماسک هایی که همه روزه پزشکان در حین کارشان استفاده می کرده اند به دلایل مشابه شرایط کنونی کرونایی بوده است. یک پزشک به دلیل حرفه ای که دارد مجبور است در بیمارستان یا یک مرکز درمانی که افراد بیمار به آن جا رفت و آمد دارند کار کند. او همیشه در خطر است. چرا که ویروس های تنفسی هم کم نیستند. اگر یک پزشک از ماسک خوبی استفاده نکند به طور مرتب بیمار خواهد شد. همچنین این موضوع به تدریج باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن او می شود. پس ماسک هایی که تا به حال دیده ایم که پزشکان و کارکنان بیمارستان ها استفاده می کنند می تواند در برابر کوید نوزده هم از ما محافظت کند.

 

ماسک سه لایه متداول ترین و ساده ترین ماسکی است که می تواند کوید نوزده و گروه ویروس های تنفسی دیگر مثل ویروس آنفولانزا را فیلتر کند. در این ماسک همان طور که از نامش هم می شود حدس زد از سه لایه استفاده کرده اند. دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون معمولا لایه های متداولی است که در یک ماسک پزشکی تنفسی سه لایه استفاده می شود. لایه های اسپان باند که رو و زیر بدنه ماسک هستند در ماسکهای استاندارد و حرفه ای لایه ای لطیف و ضدحساسیت هستند. لایه میانی یا همان ملت بلون هم لایه وسطی است که لایه فیلتر کننده ماسک است. این لایه بدون بافت است و علی رغم سادگی در ساختارش کارایی زیادی دارد و قادر است خطرات متعدد و زیادی را از ما دور کند. ویروس کرونا قادر به رد شدن از این لایه نیست. اگر یک فرد مبتلا به کرونا ماسک داشته باشد ویروس از جریان تنفسی او خارج نمی شود و نمی تواند دیگران را آلوده کند. همچنین اگر یک فرد سالم ماسک داشته باشد ویروس نمی تواند وارد جریان تنفسی او شود. به همین سادگی در این ماسکها کارایی لازم برای حفاظت از کرونا وجود دارد. این ماسکها در دو مدل کش دار و بنددار ساخته می شوند و در هر دو مورد کارایی لازم وجود دارد. تفاوتی در دو مدل کشدار و بنددار در میزان حفاظت در برابر کرونا وجود ندارد. به دلخواه خود می توانید از یک از این دو مورد استفاده کنید. اما نمونه کش دار به دلیل راحتی بیشتر در حین استفاده متداول تر است. نوع بنددار بیشتر توسط جراحان استفاده می شود.

 

ماسک دیگری هم وجود دارد که تعداد لایه های ملت بلونی بیشتری دارد. با توجه به توضیحی که در مورد این لایه دادیم مشخص است که هر چه تعدادش در یک ماسک بیشتر باشد می تواند میزان حفاظت بیشتری را ایجاد کند. ماسک سه بعدی که این روزها زیاد نامش شنیده می شود دقیقا همین ماسک است. ماسکی که لایه های ملت بلون متعددی دارد. لایه هایی که روی هم قرار گرفته اند و سدی بسیار قوی در برابر ویروس ایجاد کرده اند. نام علمی این ماسکها FAST MASK است. ماسکهایی که پیش تر ها در شرایط بسیار خطرناک بیماری زا استفاده می شدند. کرونا نیز شرایطی خطرناک به وجود آورده است و باعث شده این ماسکها بیشتر استفاده شوند. ماسکهایی که ظاهر متفاوت و جالبی هم دارند. با توجه به تعدد لایه ها باید چنین ظاهری در این ماسکها ایجاد می شد. لایه ها جوری برش خورده اند که زمانی که ماسک را باز می کنید و روی صورتتان قرار می دهید به صورت برجسته ماسک باز شود و فاصله ای هم بین دهان و بینی با ماسک ایجاد شود. اگر چنین فاصله ای ایجاد نمی شد این ماسکها تا این حد راحت نبودند. چرا که لایه های زیادی دارند و این تعدد لایه ها می توانست باعث آزار و عدم راحتی در تنفس شود. استفاده از ملت بلون های بیشتری که روی هم قرار گرفته اند قدرت فیلتر کنندگی این ماسکها را چندین برابر بیشتر کرده است. این محصولات حتی در برابر ویروس های خطرناکی چون کرونای جهش یافته هم مقاوم هستند و می توانند از ما حفاظت کنند. فیلتر کنندگی بالای این ماسکها تایید شده است و حتی خیلی از پزشکان در هنگام معاینه بیماران مبتلا به کرونا از آن ها استفاده می کنند.

اگر شما نیز شغلی دارید که به خاطر آن مجبور هستید با افراد زیادی هر روز صحبت های حضوری داشته باشید استفاده از این ماسکها را به شما توصیه می کنیم. البته باید بدانید که تنها استفاده از ماسک نمی تواند بیماری را به طور کامل از شما دور کند. همچنان باید از ضدعفونی کننده برای ضدعفونی کردن دست ها و وسایل ضروری خود استفاده کنید. همچنان باید تا جایی که می توانید در خانه بمانید و خرید کالاها و خدماتی را که می شود غیرحضوری هم انجام داد به صورت آنلاین و بدون مراجعه به فروشگاه ها یا مراکز خدمات رسانی انجام داد. سفر رفتن و میهمانی ها و تجمع ها همچنان باید تا جای ممکن کنار گذاشته شوند. تنها راه مهار کرونا و جلوگیری از این که شاهد نمونه های جهش یافته دیگری باشیم این است که با رعایت پروتکل های بهداشتی مانع از انتقال بیشتر آن شویم. با قطع شدن چرخه انتقال، ویروس هم به تدریح ضعیف تر شده و از بین خواهد رفت.